イメージフォーラム・フェスティバル

INTERVIEW

2023

五島一浩

GOSHIMA Kazuhiro
アナログとデジタルの境界、感覚の粒子化をテーマにした映像作品、インスタレーション作品を制作している。 代表作に『画家の不在』(2018〜)、『これは映画ではないらしい』(2014)、『SHADOWLAND』(2013) などがある。

He creates film works and installation works on the theme of the boundary between analog and digital, and of the particulation of the human senses. His main works include “On the Absence of the Painter” (2018-), ” THIS MAY NOT BE A MOVIE” (2014), and “SHADOWLAND” (2013).

LETHE/デジタル/21分/2023年/日本
LETHE/ digital/ 21min./ 2023/ Japan

今回の作品は立体映像なんですが、これまでは基本的にひとつのカメラで撮影して、ちょっと時間をずらすことで、特に横の動きに視差が生まれて立体視ができるということをしていました。今回は時間をずらすということをもっとダイナミックに拡張して、片方の目で昼間を見て、もう片方で夜を見るようにしているんですが、ちゃんと見えるのかどうか全然わからないところにチャレンジしたことが自分の中で大変面白かったところです。

–––タイトルにはどのような意味があるのでしょうか。

ぼうっと見ていると、いったい自分が何を見ているのかがわからなくなって、たしかに今さっきまでこの風景を見ていたはずなのに、それが忘却の彼方に去ってしまったような感じがするのが新しい体験だと思いました。

それをタイトルにしようと思って、ギリシャ神話に出てくる「忘却の川」を思いつきました。冥界にあるという、その水を飲むと、現世の記憶を忘れてしまうという川です。昼と夜の境目の川という意味もありますし、右脳と左脳の間の境目を情報がまたぐことで、忘却してしまう。自分の体験なのにそれが形をなさないようなところがすごく刺激的な気がしました。今回は忘れるためのものを作っているという感じが、自分としてはすごく面白かったですね。

–––撮影された場所についてお聞かせください。

撮影に関しては、僕の作品を見ている方はまたここかと思われるかもしれないですけど、基本的には歩いていける範囲で、ご近所で撮るというのがいつものやり方です。映像の効果として出てくるものは、観客にとって驚くような、初めて見るようなものであってほしいんですが、それが生まれてくる場所が特別な場所ではなくて、その辺のありふれたところであると。ちょっと見方を変えたら、どんな場所でも別の見え方がするということをやりたいわけです。

–––知らなかった立体映画の可能性を感じることのできる作品だと思います。

立体映画というのは、特別な場所に行って体験するという映画館が本来持っていた役割を思い出させてくれるような気がします。今から始まるものが何かわからないけど、目新しいものだという、期待と不安がまだ立体映画には残っているような気がするんです。今回の作品も特別な場所で特別なものを見るという、映画が持つある種の祝祭的な雰囲気が醸し出せているといいなと思います。

 

This work is a 3-D movie. Basically, we used to shoot with one camera and shifted the time slightly to create parallax, especially in the horizontal movement, to create a stereoscopic effect. This time, I made the time shifting more dynamic, with one eye looking at the day and the other at night. It was very interesting for me to challenge myself to see if it would work.

–––Could you tell us what the title means?

When I stare blankly at something, I lose track of what I was looking at. I thought it was a new experience to feel as if I had been looking at the scenery until just now, and then it seemed as if it had slipped away into oblivion.

I decided to use that as a title and came up with the “Lethe” from Greek mythology. It is a river in the underworld, and if you drink its water, you will forget your memories of this world. It also means a river on the border between day and night, and it connects to the idea that information straddles between right and left brains, which leads to forgetting. I felt that it was very stimulating to have my own experience but not to have it take form. It was very interesting for me to feel that I was creating something to forget.

–––Tell us about the location.

Those who have seen my work may think, “Here again?” Basically, I always shoot in my neighborhood, within walking distance. I want what comes out as a visual effect to be something surprising and new to the audience, but the place where it is created should not be a special place, but rather a common place in the neighborhood. I want to show that any place can be seen in a different way if you look at it in a different way.

–––It is a film that gives us a sense of the potential of 3-D movies that we don’t know yet.

I think 3-D movies remind us of the original role of movie theaters, which was to go to a special place and experience it.I believe that we can expect the possibility of an encounter with the unknown in 3-d movies. I hope that this film also creates some kind of celebratory atmosphere that films have of seeing something special in a special place.

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