–––今回の作品は芝田さんのイメージフォーラム映像研究所の卒業制作作品ですが、それ以前にも映画制作はされていたのでしょうか。
今回の作品『暝映』を作ったのは去年、大学3年の時でした。映画制作を始めたのは大学2年生の秋です。大学にはもともと現代美術を学びたくて入学したのですが、1年生の頃に初めて映像の授業を受けて面白いと思い、2年生の時に衝動的にカメラを買いました。それをきっかけに短編の映画を撮り始めたんです。でも大学の学部は映画を勉強するような場所ではなかったので、イメージフォーラムの映像研究所に通うことにしました。恥ずかしながらそれまで映画も全然見ていなくて、映画館にもほとんど行っていなかったんです。それよりは美術館などで流れているような映像作品をよく見ていたので、まずは自分でカメラを持って何かを撮る、監督というよりは撮影をするという意識で手探りで制作を始めました。
–––今回の作品は芝田さんが「映画とは何か」について考察した作品とのことですが、そのテーマにしたきっかけを教えてください。
これまであまり映画を見てこなかった私にとって、映画館という空間はすごく面白い場所で。上映される作品自体もそうですが、大勢の人と一緒に暗闇の中で光を浴びるという映画館での体験そのものに興味が湧きました。今も興味は映画というメディア自体にあって、作品を撮りながらいつも「映画って何だろう」と考えています。そして映画館での光の体験への興味と同時に、当時好きだったヤコウタケという光るきのこからインスピレーションを受け、夜の中の光をテーマに映画とは何かを考えながら今作品を制作しました。
–––撮影や制作面で苦労した点はありますか?
主に真冬の夜の森や土手での撮影だったのですが、街灯一つ無かったためカメラだけでは何も映らず、照明は安物の小さいのが全部で4つ、それでなんとかしなくてはいけないという状況でした。
十分な機材もノウハウも無かったので、夜一晩かけてワンショット撮れるか撮れないかという感じで…撮影現場のスタッフは、同級生のキャストさんを含めて友人6人ほどだったのですが、毎回どうやったら面白い画が撮れるのかと、みんなで試行錯誤しながら撮影を進めていきました。撮影期間は25日くらいで、毎回「今日もダメだ…」みたいな(笑)冬であまり景色も変わらなかったので、何回も撮影に行きました。スタッフの中には私を含め、大学で映画を勉強している人は誰もいなくて、ファッションや写真など、全く違うジャンルの創作をしている友達同士で意見を言い合って作りました。その意味でも本当に一人では作れなかった作品だと思っています。
–––今は次回作を撮影中とのことですが、今後の計画などはありますか?
今は大学の卒業制作に取り組んでいて、茨城県の牛久市で作品を作っています。牛久には牛久沼という河童が有名な場所があるのですが、そこで少しホラーテイストの映画を撮っています。今回の作品は役者さんにも出演をお願いし、これまでとは少し違った作り方をしているため苦戦しています。でも『暝映』を作った時の感覚も忘れず、まずは色々な画を撮ってみたいと思います。撮影はまた一日ワンカットという感じで…地道に撮っています。
–––This film is your graduation production project for the Image Forum Institute of Moving Image. Have you produced films before?
I made “Obscured Visions” last year in my third year at the university. I began producing films in the fall of my second year at the university. I originally enrolled at the university because I wanted to study contemporary art. However, in my first year at the university, I took a course on visual images and found it interesting. In the second year at the university, I impulsively purchased a camera. This gave me the opportunity to begin shooting short films. However, as my department at the university wasn’t a place to study motion pictures, I decided to attend the Image Forum Institute of Moving Image. Embarrassingly, I hardly watched films or went to movie theaters back then. Instead, I would watch a lot of these visual works that the museums showed. So, I started by taking my camera and shooting footage with a feeling-my-way-around attitude. To me, it was taking footage rather than film direction.
–––We understand that in this film, you were thinking about “what a motion picture is.” Can you tell us how you arrived at such a theme?
For someone who hardly saw any motion pictures, I found the space a movie theater provides to be extremely interesting. In addition to seeing the motion picture, itself, the movie theater experience got me really excited. I’m talking about the experience at the movie theater where you’re with a lot of people in a state of darkness being exposed to light from the films. Even today, my interest lies in the medium of motion pictures where, as I make my films, I always ponder about “what a motion picture is.” Now, at the same time as finding the light experience at the movie theater interesting, I got my inspiration to produce the film from the glowing mushroom known as Mycena Clorophos, which I liked back then. As I made this film, I was always thinking about what a motion picture is, under the theme of light within the night.
–––Tell us about the hardships you faced shooting and producing the film.
The film was shot primarily at night in mid-winter in forests and river banks. Since there was not even a single street light, the camera, alone, wouldn’t show anything, so we brought along four cheap pieces of lighting equipment. Our situation was that we had to somehow make do with what we had.
We lacked equipment as well as know-how. Shooting all night long, it felt like we could complete one shot at best or not even that much. At the film location, the staff consisted of six of my friends, including my classmates. Whatever we did, we’d take the trial-and-error approach to see how we could come up with an interesting image. The shooting lasted 25 days. It felt like “we’re not going to get anything done today again” all of the time (chuckle). It was in winter where the scenery hardly changed so we went to film footage again and again. No one in the staff, including myself, was studying motion pictures at the university. We were in other fields of study such as fashion and photography. As friends, we exchanged ideas as we made the film. In this sense, I can attest that I, alone, could not have made this film by myself.
–––I hear you’re in the midst of shooting your next film. What are your future plans?
I’m working on my university graduation production piece in Ushiku City of Ibaraki Prefecture. At Ushiku, there’s a place called Ushikunuma, famous for “kappa,” the mythical water dwelling creature. I’m shooting a film there which has a small taste of horror. I’m struggling because this time I’ve asked actors to appear in my film. Also, I’m making my film a bit differently than before. However, I won’t forget the sensation I experienced with “Obscured Visions.” I’d like to shoot my film by taking a variety of shots. I’ll be going step by step, shooting one cut a day.