–––IFFでは、2021年に前作『N・P』、2016年にも妹のクララさんとの共作『ホテル赤い靴』を上映しています。どのようにして映像制作を始めたのでしょうか。
ベルギーのゲントの美大に通っていたのですが、卒業展示の時にビデオ・インスタレーションとして『ホテル赤い靴』を発表しました。専攻していたのは、映画学科ではなく写真学科です。キヤノンの5Dというカメラに録画機能が付いていたので、それで撮り始めました。ですから技術的には、写真撮影用のカメラから出発しました。
–––今回の作品を制作しようとしたきっかけはなんだったんでしょうか。
レオン・スピリアールトの作品は、日本では2003年にブリヂストン美術館(現・アーティゾン美術館)で回顧展があった以外、あまり知られていないのではと思います。ベルギーではとても有名で、自己紹介をすると、かなりの確率で「画家のレオン・スピリアールトのご親戚ですか?」と訊かれます。珍しい苗字なので–––。あまりにも訊かれるので、気になって家族に尋ねたのですが、誰もその真相を知りませんでした。それが『スピリアールト』を制作したきっかけです。家系を辿るため、アーカイブを管理するセンターで調査の手伝いをしてもらいました。そうやって実際に血が繋がっているのかどうかリサーチしました。
–––全体の構成と制作の過程についてお話しいただけますか。
全体は、交互に登場する語り手たちによって構成されています。メインは私のラップ。2つ目は、ひ孫の方が匿名を条件に、声のみで参加してくれました。家族の記憶や自らの心情を語り、それを絵画のクローズアップに重ね合わせています。3つ目は、歴史を遡り、アーカイブのさまざまな資料を読み解く家系図専門家2人の語り。4つ目は、美術史家でレオン・スピリアールトの研究者の方による、彼の人柄や作品の基本的な紹介です。以上4種類のシーンの撮影と編集を同時進行でやっていきました。ラップのシーンでは、アーティストの妹、クララが作った大きな陶の彫刻も映し出されます。家系図は木のように枝分かれしていきますよね。それを立体作品で表現しようと話し合って、人間の身長ぐらいある家系図の樹々を作ってもらいました。
–––なぜラップにして表現しようと考えたのでしょうか。
直感的に閃いたんです。でも、やったことがなかったので、2年かけて特訓しました。本当に上手になりたかったんです。もちろんコーチしてくれる人はいて、韻の踏み方を教えてくれたし、ビートもその人が作ってくれました。私にとっての師匠ですね。ラップは映画の中ではボイスオーバー的な役割を果たしています。家系図はアイデンティ形成の文脈で言うと、カチッとした根拠付けがあり、硬いイメージですよね。ラップという音楽のジャンルは、自由なアイデンティ形成が重要なテーマなので、その対比が面白いのではないかと思っています。
–––The Image Forum Festival showed your previous work “N・P” in 2021 and “Hotel Red Shoes” in 2016, which you made in collaboration with your younger sister, Clara. Please tell us how you got into video production.
When I was attending the Art School in Ghent, I presented “Hotel Red Shoes” as a video installation piece for my graduation exhibit. My concentration of study was not at the Department of Motion Pictures. It was at the Department of Photography. Canon’s 5D camera came with recording features, so I began shooting footage with that. So technically speaking, I started with a photographic camera.
–––What made you produce “Spilliaert?”
In Japan, the Bridgestone Museum of Art (presently the Artizon Museum) did a retrospective of Léon Spilliaert’s works in 2003. Since then, I don’t think his works are known that much in Japan. In Belgium, however, he is incredibly famous. When I introduce myself, I’m almost always asked, “are you related to the artist, Léon Spilliaert?” It is an unusual surname. Because I was asked this question so much, I went to my family for answers. However, no one knew and this was what made me produce “Spilliaert.” Because this meant tracing my family lineage, I got the Center managing its archive to assist me. That’s how I conducted my research to see if I was actually blood-related or not.
–––Please tell us about the general composition and production process of the film.
The overall film composition consists of narrators narrating alternately. I rap as the main speaker. Secondly, Léon Spilliaert’s great grandson agreed, subject to being left anonymous, to participate in the film using only his voice. His narration of family memories as well as his own feelings are made to overlap with close-up shots of paintings. Third, we have the narration of two pedigree specialists, who can read and understand all sorts of historical archive material. Fourth, an art historian who conducted research on Léon Spilliaert introduces Spilliaert’s works and touches on his personality and character. I shot and edited these four different scenes concurrently. The large pottery sculpture which my younger sister, Clara, made is projected in the rap scene. A family tree is divided into many branches, isn’t it? I wanted to depict this three dimensionally. We talked about this and had a human size family tree made.
–––Why did you think about expressing yourself using rap music?
This was all a flash of inspiration for me. Still, I never did this before, so I took special training for two years. Of course, I had someone to coach me who taught me the art of rhyming. If I may say, that person, who also composed the beat, is my master teacher. The rap plays a voice over-like role in the film. The family tree, as far as identity context formation, is something that gives serious reasoning and justification. It’s got the image of being something very formal. An important theme for the music genre of rap is its free, identity formation. I personally feel this contrast to be extremely interesting.