イメージフォーラム・フェスティバル

INTERVIEW

2023

国本隆史

KUNIMOTO Takashi
神戸のコミュニティメディアで働いた後、2012年ドイツへ移住。ブラウンシュバイク美術大学にて、Candice Breitz教授とEli Cortiñas教授に師事し、マイスター学位取得。作品に『ヒバクシャとボクの旅』(2010)、『ロベルト』(2019)、『松の樹の下で』(2022) など。

After working at a local media in Kobe, Japan, he moved to Germany in 2012. He studied under Professors Candice Breitz and Eli Cortiñas at Braunschweig University of Art, where he received his Meister Degree. His works include “Traveling with Hibakusha: Across Generations” (2010), “Robert” (2019), and “Under the Pine Tree” (2022).

Who owns the story?/デジタル/30分/2023年/日本・ドイツ
Who owns the story?/ digital/ 30min./ 2023/ Japan・Germany

–––2019年の『ロベルト』の続編ですが、ずっと撮影はされていたんですね。

そうですね。2016年から撮影し始めて、2019年にいったんまとめたものを『ロベルト』として発表して、それからまた4年ほど撮影したものを今回作品にしました。

–––前回は国本さんとロベルトさんとの一対一の関係が描かれていた印象でしたが、今回は第三者がやってきたりと、視野を広げて描いてるという感じがしました。

きっかけは前作の上映会を何回かやったことです。そこに集まった人に話を聞くと、街の中でロベルトに関係するネットワークが見えてきました。それまではそういうことに気がついていなかったんですけど、一緒にいるときにそういった人が来たら、話を聞いたり、映像に撮らせてもらえるようだったら撮るようにしていました。

–––また、前作よりロベルトさんにも一緒に映画を作っているような意識が見える気がします。

元々いろんなアイデアを持っていて、僕に対してもいろんなアドバイスをしてくれる人でした。そこがぶつかったりするところもあるし、面白いと思っていたところでもあるんです。

これは僕自身の意識の変化なのかもしれないですけど、僕はカメラを持った側で、家も食べるものもお金も持っている。ロベルトは撮られている側で、住む場所はいろいろ変わって、食べるものもその時次第。僕自身は信頼関係が築けていれば、それがきっとカメラに写るだろうと思っていたんですが、立場の違いを見せつけるような映像を撮っていた時期があった。そこから意識が変わって、もっとふたりの会話や関係性が見えるようなものを描きたいと思うようになりました。

–––国本さんにはご自身によるパフォーマンス的な作品などもありますが、このロベルトのシリーズはまた違う意識で作られていますか?

ロベルトのキャラクターが強いので、そういう印象になるかもしれませんが、ロベルトを撮っていても、自分の姿や自分の家族も断片的に入ってくるので、ある意味、僕自身の記録という意識を持っています。ロベルトを鏡にして、映っている自分を見ているという感じだと思います。

–––今回のタイトルにも関係してきますね。

これは誰に向けた話なんだということですね。もちろんこれはロベルトの話だけど、僕自身やロベルトに関わった人も入ってきていて、結局、誰が「持つ」べき話なのか。その答えは提示できていないんですけど、自分の中にそうした問いがあって、そのままタイトルにしました。

 

–––This is a sequel to “Roberto” made in 2019. Does that mean you were continuously shooting footage?

You can say that I consolidated the footage I began taking in 2016 and made it into a film in 2019. I then shot footage for about 4 years and made it into this new film.

–––I had the impression that the first film depicted a one-to-one relationship between yourself and Roberto. However, I felt that this new film broadens the outlook of things by bringing in a third person.

This came about on account of doing several screenings of my previous film. Listening to people in the audience, I began seeing a network in the city that was involved with Roberto. I really didn’t notice that at first. However, if someone came when I was with Roberto, I wanted to see what the person had to say. I kept shooting footage as long as the person didn’t mind me doing so.

–––Compared to your older film. I feel there’s more of a conscious effort in Roberto making your new film with you.

In the first place, he had many ideas and was the kind of person who would even give me advice. I might have disagreed, but that may have overlapped in the film, which I found interesting. Now this may be a change of consciousness on my part, but I was the one holding the camera and I had a home, food and money. Roberto was the one being filmed. He would change his abode a lot. He would eat what was available at the moment. I thought if I could only build a relationship with him, that would appear in the camerawork. Yet there was a time when the camera depicted differences between the two. That’s when my consciousness changed in wanting the film to show more of our conversation and relationship.

–––You’ve made films before that show yourself in a more performance- oriented manner. Now, are you making this Roberto series with a different consciousness?

You might get that impression because the character of Roberto is so strong. Yet even if I shoot footage of Roberto, the film will also show fragments of myself and my family. So, in a sense, I have this consciousness of documenting myself. By turning Roberto into a mirror, I feel I’m looking at myself in the film.

–––That has something to do with the title of your new film, doesn’t it?

It all boils down to who the film directs its attention to. Of course, this is about Roberto, but those who are involved with him including myself, also come into the picture. In the end it’s about “who owns the story.” The film doesn’t provide the answer. I guess the question of “who owns the story” rests within myself, so I went ahead and used that as the title of the film.

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