イメージフォーラム・フェスティバル

INTERVIEW

2023

ALIMO

美術作家。エストニア芸術史家。東京藝術大学大学院映像研究科博士課程にて博士号取得。現在、愛知県立芸術大学メディア映像専攻准教授。歴史家として様々な資料を見聞する習慣が作品制作に反映している。現代と寓話を混合させた「磁場」をヴィジョンとしている。

ALIMO is an artist, Estonian art historian. He obtained a Ph.D. from the Graduate School of Film and New Media, Tokyo University of the Arts. Currently Associate Professor, Department of New Media & Image at Aichi University of the Arts. As a historian, his habit of working from a variety of sources is reflected in the process of his work. The works are based on the vision of a “magnetic field” that mixes contemporary and allegorical elements.

並んだLAND/デジタル/8分/2023年/日本
Juxtaposed LAND/ digital/ 8min./ 2023/ Japan

–––この作品はどういったところから発想されたんでしょうか。

去年、子供が生まれて、ベビーカーに乗せて散歩した時に、0歳の娘には風景がちゃんと見えてるのかなという疑問が生まれたんです。それで、娘にとって様々な風景がすべて等価値で見えてるんじゃないかと思った時に、風景(ランド)をただ並べていこうと思いつきました。また、最初の構想段階ではアニメーションだけで構成するつもりだったのが、途中でジョイスの「ユリシーズ」を読み始めたんですね。その時に間テクスト性に興味を持って、本歌取りとか、歌舞伎の綯い交ぜなどに興味を持ったんです。その時に思ったことは、本を読んだり、映画を見たりしていると、ある時、風景がつながる時がある。例えばあの本に書かれていた風景が、この映画のこの風景に似ているとか、それぞれが断片なんだけれども、僕の頭の中ではつながる時がある。そういったところから、絵と文章を引用して、断片を並べるというアイデアに至りました。

–––シークエンスを並べる時はどのように考えたんですか。

そのシーンのキーとなる絵と文章を並べて、相性がいいなと思ったものを瞬発的に判断して合わせています。無意味なものとかナンセンスなものを残した方が、この作品の場合はいいんじゃないかと思いました。なので、順番もそれほど考えてないですね。それぞれのシークエンスには雲のモチーフを出すとか、絵の中の操作はしたんですけど、ひとつのシークエンスの中の絵と文章の組み合わせは偶然によるものです。

–––大きな動きはないアニメーションなんですけど、ALIMOさんが絵を描いているという身体性はより感じられる気がしました。

元々僕は動かすことにあまり興味がないということもありますけど、いわゆるアニメーションのように動かしてしまうと、アニメーションになってしまう(笑)。絵画とアニメーションの間でせめぎ合いたいという思いもあるし、僕は最近、「ほんとに世の中そんなに動いてる?」って思うんですよ(笑)。窓の外を見ても、風が吹かないと木も揺れないし。アニメーション作品だから、動かすということは表現の力だし、魅力なんですけど、そうじゃないアニメーションがあってもいいのかなと思っています。結局、自分が絵を描く行為を記録するシステムとしてアニメーションを捉えています。人類が絵を描くという行為を映像で表現したい。描くということと動かすことはまた別ですからね。

 

–––Where did you get the concept for this film?

Last year, my daughter was born. When I put her in a baby carriage and went for a walk, I began to wonder if my daughter, at age zero, was seeing the landscape as I did. I thought maybe she sees all landscape as equally the same. It was then that I decided to just line up all the landscape (land). At the first conceptional stage, I thought of creating this with animation only. It was in the middle of this process that I began reading “Ulysses” by James Joyce. I then became interested in intertextuality, about mixing things like adaptations of famous Japanese poems and Kabuki. What crossed my mind then was that when you read a book or see a motion picture, sometimes you get connected to landscape. For example, a landscape written in this book may seem similar to the landscape of that motion picture. Both are fragmental. but in my mind, there are times when they have a connection. That’s how I got the idea of lining up fragments by citing pictures and writing.

–––What were your thoughts when lining up sequences?

I would line up key pictures and text for the scene, instantly decide which had compatibility and mix them together. I thought that it would be good to leave something meaningless or nonsensical in the film. So, I really didn’t think that much about what order I should present things. I did things like create motifs of clouds for sequences and maneuver content inside pictures. Yet the pairing of the pictures and text within a sequence was an act of chance.

–––Although there wasn’t much motion in the animation, I did feel the physical embodiment that you, Mr. ALIMO, were drawing the picture.

I really never had an interest in moving things. With so called animation, if you give motion to it, it just ends up as animation (chuckle). I do have this wish to see a fight between pictures and animation. “Are things really in that much motion in the real world as they say?” You know, lately I’m starting to ask myself that (chuckle). When you look outside your window, trees don’t sway unless the wind blows. In a work of animation, it’s the power as well as the charm of expression that allows for motion. I still think animation that doesn’t fit that form should also exist. In the end, I regard animation as a system that documents myself drawing a picture. The desire to express through visual imagery the act of humans drawing pictures… Even here, the act of drawing and creating motion are two different things.

» 2023 » All